Culture is an Alternative
You are not logged in.
INGEN...
Ingen on rohkeaa ja jotain todella ainutlaatuista "musiikkia"(lainausmerkeissä siksi, että yhtyeen olemukseen näyttää kuuluvan muutakin luovaa ilmaisua). En toistaiseksi vastaavanlaiseen orkesteriin ole Suomenmaalla törmännyt, vaikkakin musiikillinen underground saattaa sisältää yhtyeen hengenheimolaisia, kenties.
Ingen on hauska. Tämä vaikuttaa olennaiselta avaimelta yhtyeen "taiteen" ymmärtämiseen. Elleivät he sittenkin ota laulujaan vakavasti ja minä vinksahtaneen huumorintajuni tähden menin metsään. Sillä minulla oli sangen hauskaa Ingenin tuotannon parissa.
Ingenin teoksissa on sellaista vaikeasti saavutettavaa magiaa, johon lähemmäs virtuositeettia kivunneet muusikot eivät enää kykene. Aitoa primitiivistä asennetta -kuin punkissa alkuaikoinaan. On ronskisti yritetty tehdä p!#kaa, mutta loputulos onkin...ei nyt ihan arvometalleja, mutta merirosvonameja ainakin. Tällaista musiikkia ei nimittäin voi arvioida samoilla mittareilla kuin ns. vakavampaa musiikkia.
Riski vain on, että pelimannien taitojen karttuessa Ingenistä katoaa se lumo, mikä näissä ensiaskelissa ilmenee vahvana. Tosin kehitys voi tuoda myös positiivisia yllätyksiä.
"Eväsretki" tulee uniini selkäpiitä karmivine lyriikkoineen ja "Mies" liikuttaa melkein kyyneliin. Muista kappaleista mainittakoon kansanperinne-henkinen "Ilmansuunta", sekä CMX-mielikuvia herättävä "Teloitus", joka hipoo jo marginaalisuuden ulkopuolelle.
Bändin vahvuuksia ovat myös kappaleiden lyhykäisyys ja lyriikat. Vähänkin pidempään kestävinä olisin saanut yliannostuksen ja lyriikat taas ovat avoimen kieroutuneita - eivät varovaisen kieroutuneita vaan peittelemättömästi.
Last edited by Doc Psykodelia (2005-02-05 23:00:47)
Tietäen edellisen kirjoittajan luonteenlaadun, huumorintajun ja musiikilliset kyvyt, täytyy moisesta palautteesta olla erityisen kiitollinen.
Siispä, kiitos.
Mainitsemasi materiaalin tasaantuminen taitojen kehittyessä on huolettanut myös yhtyeen jäsenistöä, mutta olemme vakaasti päättäneet jatkaa myös eksperimentaalisen musiikin tekemistä tavallisemman ohella.
Itse haluaisin tehdä kaikenlaista musiikkia äkkiväärästä kesyyn popitteluun, kunhan se kuulostaisi itseltä ja Ingeniltä.
Ei sua kehhuu. Noussoo kus piähä. Jään innolla odottamaan uusia kakofonisia teoksia.
Siinäpä hyvä kysymys. Eivät ole julkisesti saatavilla. En ole ihan varma itsekään onko niitä kaikkia olemassa enää muualla kuin sydämessäni.
Ystävämme W. taisi mainita löytäneensä joskus jommankumman Piparin öh "lyriikat".
Pipari - ja + eivät valitettavasti päätyneet koskaan äänitteeksi.
Mörköhipan (ja "huonon jatko-osan" MörköHalloween-remixin) kohtalo askarruttaa minua. Alkuperäiskasetti taitaa olla lukuisissa muutoissa hävinnyt. Onkohan jollakulla kopio siitä, en ole varma.
On minulla kasetilla new age-musateos joka koostuu vessan vetämisen äänestä ja konekompista taustalla ("Relaxin sounds of toilet for meditating part 1: healing"). Kuulostaa ihanan raikkaalta.
Mutta älkää haikailko menneitä vaan pelätkää tulevaa. Jotain kehittyneempää on kehitteillä oudossa mielessäni, mutta se pysyköön vielä salaisuutena.
Mutta kuka tahansa ne Piparin sanat saa käsiinsä voi ihan vapaasti käyttää niitä aineistona bakkanaaleissaan, jos tykkää.
Musta Kevät -soundtrack on nyt siis julkaistu ja tällä kertaa kollektiivimme otti askeleen kohti postrockin pelkistetyimpiä tunnelmointeja. Nyt saa vavista niin Magyar Posse, Tool kuin Sigur Róskin, Ingen kun on tehnyt sen taas, tällä kertaa instrumentaalina.